RECENZE: Vendula Hegerová, Pavla Etrychová, Romana Suchá – Edo! Ty neposedo!

Velkoformátové leporelo pro osvojení pravidel slušného chování

Edo! Ty neposedo!

Mají vaše děti v oblibě obrázkové knížky? Uvítali byste pomocníka pro osvojení pravidel slušného chování? Hledáte zábavnou knížku? Pokud jste odpověděli třikrát ano, možná je knížka, o které bude řeč, určená přesně pro vás. Všechny zmíněné vlastnosti v sobě skrývá knížka Edo! Ty neposedo! s podtitulem:  Obrázková etiketa pro nejmenší. Ilustrací se ujala oblíbená Vendula Hegerové a o veršíky se postaralo duo Pavla Etrychová a Romana Suchá. Pojďte se o knížce dozvědět ještě víc.

Nevím, jak vy, ale já mám moc ráda obrázkové knížky. Mezi takové patří i Edo! Ty neposedo! Na jeho stránkách se seznámíte s velkým množstvím zvířecích hrdinů, protože ti stojí v čele dění. To se točí hlavně kolem sloníka Edy a jeho kamaráda opičáka Pepy, ti dva totiž nezůstají chvíli v klidu a provádějí různé lumpárny – klouzají se po zábradlí, utíkají, nedávají pozor... Ještě větší lumpárny tropí rodina vlka Šediváka, který nakonec bude po zásluze potrestán. Vlk jako hlavní záporák předvádí hlavně to, co se dělat nemá – tlačí se do obchodu, krade, kouří, pije alkohol… Ale nalezneme tu i jiné hrdiny, parádivou pudlici, rodinku prasátek nebo slepiček, dokonce se tu také nachází prostor pro nosorožce Frantu, který je na vozíku.

Rozličné prostředí a správné chování

Knížka je plná obrázků. Se zvířátky nahlédneme do různých prostředí – domov, školka, supermarket, divadlo, restaurace, nemocnice, nádraží, les, večerní kino. Každému prostředí je věnovaná celá dvojstrana, výjimečně se o ni dělí prostředí dvě.

Na zadní straně knihy jsou nám všechny postavy vystupující v příběhu představeny, můžeme pak na stránkách sledovat, co ta která postava zrovna dělá, co je a co není slušné chování, co je nebezpečné a jak se k sobě správně chovat. Obrázky doprovází krátká veršovaná říkanka a také komiksové bubliny.

Na obrázcích nacházíme různé situace upozorňující na správné chování. Krokodýlek poučuje pejska, že si má zakrývat pusu, když zívá, ježeček se omlouvá, že kačenku nechtěně kopl, babička myška kárá zlého vlka, aby se netlačil do supermarketu, krtek neustále sleduje mobil. Některé detaily pochopí jen dospělý (koník v letním kině konstatuje, že je vysílaný film bude konina). O vtipné situace není nouze (slepička si jde koupit časopis Puntík). Děti se za pomocí obrázků v různých situacích poznají, společně si můžou s rodiči vyprávět, co by udělali lépe, co je a co není správné.

Forma a obsah

Jedná se o velkoformátové leporelo s tvrdými deskami, velikostí o něco větší než A4, takže potěší malé dětské ručičky a zároveň odolá nenechavým malým prstíkům. Kvůli velikosti je na přenášení trochu nepraktické, ale díky velikosti si děti mohou naplno užít veselé ilustrace.

Veselé ilustrace pobaví a jsou dobře rozpoznatelné

Ilustrace má na svědomí známá ilustrátorka Vendula Hegerová, která také spolupracuje s časopisem Puntík. Ilustrace jsou v jejím podání milé, barevné, dobře rozpoznatelné a veselé. Právě pro tyto atributy se dětem líbí.

Toto velkoformátové leporelo se hodí pro děti zhruba od 3 let jako pomůcka pro trénování slušného chování. Je dobře a chytlavě zpracované, má tedy velký potenciál zaujmout i vaše děti. V mnoha situacích se děti i rodiče poznají a budou jim blízké. Společně také najdou spoustu vtipných detailů, kterým se zasmějí. My máme veselé ilustrace paní Hegerové moc rádi. Eli si knížku oblíbila a pořád z ní chce číst. Za sebe tedy můžu jen doporučit.

První vydání bylo roku 2019 v Mladé frontě. Skvělou zprávou je, že distribuci po zkrachovalém nakladatelství převzalo nakladatelství Portál, kde Edo! Ty neposedo! pořídíte za krásných 297 Kč, jinak stojí 349 Kč.

A co vy? Také máte rádi veselé obrázky Venduly Hegerové? Jak se vám líbí leporelo zaměřené na slušné chování? Máte rádi podobná leporela? Napište mi.

________________________________________________________________________________

Autor: Romana Suchá, Pavla Etrychová