RECENZE: Jana Havlíčková, Ilona Eichlerová - Najdu Edu na posedu

Hravé básničky, hledání rozdílů i pomocník pro trénování výslovnosti

Najdu Edu na posedu

Mají vaše děti rády říkanky a zároveň se potýkají s vyslovováním určitých hlásek? Vyzkoušejte logopedické říkanky od autorek a logopedek Jany Havlíčkové a Ilony Eichlerové s názvem Najdu Edu na posedu, které vám chci představit díky spoluprácinakladatelstvím Portál. Publikace v sobě snoubí nejen logopedickou pomůcku, ale zároveň také dějově bohaté obrázky, v nichž děti mohou hledat rozdíly a povídat si o nich. Takovéto propojení dvou nápadů je novátorské, ale přitom účelné. Děti se nenápadně poučí a zároveň se pobaví. Publikace má přidanou hodnotu, a to je vždycky k nezaplacení.

Velký prostor pro obrázky, bohatý počet básniček

Tato knížka má měkkou vazbu a velikost A4, což dává opravdu velký prostor pro obrázky, které se táhnou téměř přes celou dvojstranu. Kromě toho je „nadupaná“ velkým množstvím básniček k procvičování výslovnosti, celkem jich v ní naleznete 46. Každá z nich je zaměřená na jednu či více hlásek k procvičování výslovnosti. Děti si tak budou moci procvičit například skupiny BĚPĚVĚ, ĎŤŇ, ČŠŽ či CSZ, DTN a BMP, z hlásek to budou například K, R, Ř, L. Básniček na procvičení jedné skupiny či jedné hlásky najdete hned několik.

K - KONĚ

Já jsem klouček Pepíček,

nesu koním chlebíček.

Já jsem holka Anička,

nesu koním jablíčka.

A já jsem kluk jako buk,

nesu koním seno z luk.

Hledání rozdílů i procvičování hlásek

Na to, která hláska se zrovna bude procvičovat, upozorňuje barevný přehled s danou hláskou v horní části obrázku, kde nalezneme také název básničky. Pod obrázkem je vždy na levé straně zadání s tím, kolik rozdílů mají čtenáři hledat a také jsou zde uvedená všechna slova, která se k ději na obrázku vztahují. Slova jsou promyšlená a pečlivě zvolená tak, aby v nich byla obsažena daná procvičovaná hláska, která je v nich také tučně vyznačena. Na pravé straně naleznou děti pod obrázkem krátkou básničku, v níž jsou opět vyznačeny dané, aktuálně procvičované hlásky. Básničky jsou veselé a čtivé.

Ilustrace hrají prim

Prim v celé publikaci hrají ilustrace, které zabírají téměř celou dvojstranu. Každý ze dvou na první pohled stejných obrázků se liší detaily a je uzpůsoben tak, aby v něm děti hledaly rozdíly, a zároveň si tak procvičovaly výslovnost. Počet rozdílů se pohybuje od 6 do 10, ale najít všechny dá leckdy pořádně zabrat. Obrázky jsou veselé, dějově bohaté a na prostředí různorodé, najdete v nich dvůr, dětský pokoj, nádraží, pláž, dětské hřiště, les, okolí rybníka…

Veselé obrázky, ale jednostranná aktivita

Publikace sice postrádá obsah, ale ten částečně vynahradí již zmíněný přehled procvičovaných hlásek v horní části stránky. Obrázky jsou veselé, ilustrovala je oblíbená Vendula Hegerová, což děti určitě ocení. Aktivity jsou pořád stejné, liší se jen počet hledaných rozdílů, což může děti trochu nudit.

Publikace účelně propojuje hledání rozdílů a vyprávění o obrázku s hravými logopedickými říkankami. Obsahuje 46 básniček k procvičení výslovnosti problémových hlásek, což je opravdu velké množství. Dominují dějově a prostorově bohaté obrázky, což má potenciál zaujmout každé předškolní dítě. Je uzpůsobena tak, že už i ty nejmenší děti (kolem 3 let) mohou hledat rozdíly a učit se básničky. Radost určitě udělá jak rodičům, jejich dětem, tak i pedagogům ve školce, ale i ve škole. Úkoly v ní jsou sice pořád stejné, ale šikovní rodiče určitě naleznou způsoby, jak je ozvláštnit. Za sebe můžu jen doporučit. Můžete ji pořídit za zvýhodněnou cenu 212 Kč přímo v nakladatelství Portál.

Autorka: Jana Havlíčková,  Ilona Eichlerová

Název: Najdu Edu na posedu

Podnázev: Hledání rozdílů s logopedickou říkankou