RECENZE: Petra Štarková – Pravidla skutečných ninjů

Příběh o dětské agresivitě ve škole

Petra Štarková: Pravidla skutečných ninjů

Asi každý někdy ve škole zažil nějakou rvačku. Čtvrťák Ivoš se pere často, dostává se se spolužáky i dospělými do konfliktů, navíc se spolužáky nemluví a nadává nebo utíká. Jak se s takovým chováním vypořádat? Najde Ivoš ke spolužákům cestu? A oni k němu? Jak to všichni vlastně vidí? Když je někdo naučený chovat se zle k ostatním, dá se to odnaučit? Jakou roli bude v příběhu hrát starodávné umění ninjů? Knížka patří do edice Má to háček, která pomáhá dětem a rodičům s řešením životních problémů a složitých situací. Více si o knize přečtěte v dnešní recenzi.

Do třídy 4. B přišel nový kluk Ivoš. Pochází ze sociálně slabší rodiny, proto se okamžitě stane terčem posměchu. S tím se neumí vypořádat, tak často podobné situace řeší jediným způsobem, který zná. Pere se. O svých problémech nemluví a ani se spolužáky se nebaví, proto okolí neví, co si má o něm myslet a nemá ho v oblibě. Děti dokonce sepíšou petici pro Ivošovo vyloučení ze školy. Situaci se snaží řešit sociální pracovnice Lenka, která se shodou okolností věnuje bojovému umění. Díky ní a knize o ninjech se Ivoš stane následovníkem umění starodávných bojovníků a naučí se, že problémy se neřeší útěkem ani rvačkou. Dokáže se jim nakonec postavit jako skutečný ninja?

Příběh má 2 vypravěče. Prvním je Hynek, Ivošův spolužák. Druhým je samotný Ivoš. Máme tak možnost poznat, jak situaci vidí každý zvlášť. Ivošovi spolužáci neví, co si o něm mají myslet. Ivoš se s nimi nechce bavit, nosí pořád stejné oblečení, často jedná podrážděně, agresivně a také ze třídy utíká. Ivoš se stydí za to, jak vypadá, ve skrytu duše by chtěl mít kamarády, ale neví, jak je získat. Podle něj jsou na něj ostatní zlí a on neví, co má dělat. Jeho úmysly často vyzní jinak, než původně chce. Doma to má také docela těžké a také se trápí.

Pomůže mu až sociální pracovnice Lenka, která si s ním o jeho situaci povídá, spolu vytvoří pravidla skutečných ninjů, která aplikují i na Ivošovu situaci. Ivoš zjišťuje, že pravý bojovník bojuje dvěma způsoby – obranou nebo útokem. Mezi pravidla každého bojovníka patří rozeznat obranu od útoku, umět se bránit přiměřeně útoku a také se naučit, jak se boji vyhnout. Zbytek třídy se zase snaží pochopit Ivoše díky učiteli Sluníčkovi.

„A stejné je to i s násilím, tedy s rvačkami,“ vysvětlovala Lenka. „V každém boji je někdo, kdo zaútočí první – tedy útočník – a pak ten druhý, co se brání. Tomu pak říkáme napadený.“

No jasně. Teď mi začne dělat kázání o tom, že se nemám rvát.

„Jenže teď to vypadá, že ty jsi ten, kdo u vás ve třídě útočí. Ten, kdo rvačky začíná. Nechceš mi k tomu něco říct?

„Já nevím…“

Chápu, že se ti o tom nechce mluvit. Jenže když nic neřekneš, budou si všichni myslet, že právě ty jsi ten zlý, který bezdůvodně napadá ostatní.“

V tu ránu jsem se zvedl, že uteču. Stejně to totiž nemá cenu řešit, je to pořád stejný. A mě to nebaví, pořád mít dvojky z chování a poslouchat, že zase půjdu do jiné školy. (V tu chvíli vyskočí Ivoš na plot a snaží se ho přelézt).

„Opravdu se chceš nabodnout na ten ostnatý drát?“ ozvalo se mi nad hlavou. Podíval jsem se tam a v tu ránu jsem z plotu spadl jako uzrálá hruška. Protože vysoko nade mnou, na té kamenné zídce najednou stála Lenka. Měla ruce v bok, jednu nohu na zídce a druhou opřenou o strom. Když jsem sletěl, odrazila se a přitiskla ke stromu. Obtočila se kolem něj jako had a rázem visela na větvi, ze které skočila, jako by to bylo úplně normální. (Str. 42-43)

Kapitoly jsou krátké, napínavé a čtivé. Text doplňují komiksové ilustrace Viktora Svobody, které hýří barevností, rozverností a působí svěže, proto se dětským čtenářům určitě zalíbí. Titul kromě řešení agresivního chování ukazuje, že i nevinná legrace může někomu ublížit. Že je dobré se při napadení přiměřeně bránit a že mezi námi existují děti ze sociálně slabších rodin, kterým bychom měli pomáhat a ne se jim posmívat. Ke knize existují i pracovní listy.

Knížka mě od prvních stránek nadchla, vtáhla do děje a nepustila až do konce. Mám ráda tituly ze školního prostředí a také ty, kde je něco navíc. Tato publikace nabízí obojí. I když je hlavní hrdina Ivoš negativní postavou, fandila jsem mu. Propojení a aplikace pravidel ninjů na Ivošovu situaci bylo trefné, nečekané, ale velmi zajímavé. Už samotný neotřelý název knížky má potenciál přitáhnout děti, především kluky, ke čtení. Číst mě moc bavilo, protože se jedná o téma málo frekventované a vlastně nevím, jak bych se sama k takové situaci postavila. Tento titul odkrývá, co si myslí agresor a proč tak jedná. Můžeme ho tak lépe pochopit a dozvědět se, jak se v takové situaci správně zachovat. V doslovu velmi oceňuji podnětné rady a také tipy pro rodiče, pedagogy, přátele a starší sourozence, kteří se setkají s problémovým chováním a dětskou agresí.

Titul bych určitě doporučila dětem od 8 a 9 let, kteří si chtějí přečíst kvalitní knížku ze školního prostředí a zároveň se chtějí něco dozvědět o světě ninjů. Publikaci můžete sehnat v rozmezí 178–253 Kč.

A co vy? Zaujaly vás Pravidla skutečných ninjů? Napište mi. J

_____________________________________________________________________________

Název: Pravidla skutečných ninjů