RECENZE: Daniela Krolupperová – Co si brouká louka

Pohádkový příběh o lučních rostlinách

Daniela Krolupperová: Co si brouká louka

Oblíbená spisovatelka Daniela Krolupperová přichází s novinkou z nakladatelství Portál s názvem Co si brouká louka (2024). Navazuje tak na úspěšné přírodovědné pohádky Zákeřné keře (2010), Rybí sliby (2011), Mizící hmyzíci (2013), Jde sem lesem (2016) a Taje olivového háje (2018). Pojďme si nový titul nyní představit.

Malý chlapec Matyáš se za bouřky ztratí v lese. Setká se se sasankovou vílou, která mu za pomoc daruje vzácný dar – Matyáš bude vidět a slyšet to, co ostatní lidé obvykle nevidí a neslyší. Díky tomuto daru potká Lesní paní, která přišla o svůj perlový náhrdelník a potřebuje perly co nejdříve navléct, jinak přijde o svou kouzelnou moc, a vládu nad hvozdem získá zlý černokněžník. Matyáš Lesní paní slíbí pomoc. Musí co nejdříve na louce nalézt zbývajících 7 perel a donést je zpět Lesní paní. Pomáhat mu budou víly, které jsou ukryty v každé luční rostlině. Cesta však nebude jednoduchá. Na chlapce čeká spousta nástrah. Podaří se mu vymanit z osidel zlého pavouka? Nalezne cestu zpustlou zahradou? A kdo se skrývá za tajemným hlasem? Najde nakonec Matyáš cestu domů? To už si budete muset přečíst sami.

Před Matyášem stála další víla. Marie z vlčího máku. I ona na sobě měla šaty z květu své rostliny. Mhouřila na Matyáše tmavé oči a černé vlásky jí spadaly skoro do pasu. Usmívala se. „Vítej, Matyáši,“ řekla vlídně, „moje rostlinka nejspíš zachytila jednu z perel, které hledáš.“ Pokynula rukou a před Matyášem se sklánělo makové poupě, dosud zavřené. Z chlupatých listů ale už zvědavě vykukovaly zmačkané bledě červené korunní lístky. Než květ rozkvete, stonek se napřímí a natáhne do výšky. Až se poupě otevře, listy květu se rozvinou a narovnají. Teď se ale poupě sklánělo až k zemi a Matyáš pod ním uviděl bělostnou perlu. „Děkuji,“ zaradoval se, „děkuji vám, víly! To je báječné!“ Sklonil se, aby perlu, která teď byla obrovská, vzal do náruče. „Opatrně, ať mi nezraníš rostlinku,“ upozornila ho víla z máku. „Mohla by ti ublížit.“

Jak už je u této přírodovědné série zvykem, příběh kombinuje faktické informace o převážně lučních rostlinách s pohádkou. V úvodu každé kapitoly nacházíme celostránkovou ilustraci luční rostliny se stručným popisem jejích vlastností. Setkáme se tak se známými i méně známými rostlinami, například se zvonkem lučním, sasankou hajní, chrpou luční, smolničkou obecnou, řebříčkem, jetelem lučním či čekankou obecnou. Na závěr jednotlivých kapitol jsou připojeny otázky s klíčem sloužící k upevnění získaných poznatků.

Malí čtenáři se tak nenásilnou formou učí o vlastnostech, využití a obraně některých rostlin, ale také tomu, že každá rostlinka má na světě své místo a svůj účel, dokonce i jedovaté rostliny, které je nutné znát a vyhnout se jim. Mnohé informace budou překvapivé i pro dospělé čtenáře. Dozvíme se například, že chrpa může být nejen modrá, ale i růžová nebo bílá, proč má smolnička lepivý stonek, co je zač motýl dlouhozubka svízelová nebo kde se na kohoutku lučním bere bílá pěna.

Autorka obohacuje čtenářovu slovní zásobu tím, že občas používá méně častá slova, jako hvozd, kvapně, seč, nerudně. Paní Krolupperová si ráda hraje se slovy, což dokazuje nejen rýmovaný název knihy, ale i hravé názvy kapitol, jako bouřková, maková, chrpová, travinová, koukolová…

V knize se setkáme se dvěma druhy ilustrací. Má je na svědomí oceňovaná ilustrátorka Eva Chupíková. První souvisí s příběhem a jsou zasazeny do prostředí luk či lesa. Nesou se v zelenohnědých tónech a zdařile vykreslují atmosféru příběhu. Druhý typ kresby obsahuje také popisky a poměrně věrně znázorňuje rostlinu, o které bude v kapitole řeč. Kromě těchto kreseb nalezneme upomínku louky také na některých dolních okrajích stránek, což působí nápaditě a prohlubuje ještě více atmosféru příběhu.

Příběh v sobě kombinuje vše, co správná pohádka má mít. Je čtivý, nechybí v něm napětí, boj dobra se zlem, kouzla, nadpřirozené bytosti a navíc má nečekaný závěr. Hojné a barevné ilustrace skvěle podtrhují atmosféru příběhu a určitě si podmaní každého čtenáře. Kniha je oficiálně určena dětem od 5 let, s čímž souhlasím, ale je spíše vhodná pro děti, které jsou zvyklé poslouchat. Bez doplňujících otázek a obrázků obsahují kapitoly většinou 5 stránek. Doplňující otázky jsou svým obsahem vhodné spíše pro děti 1. stupně. Kniha bude určitě dobrým společníkem při vycházce na zahradu nebo na louku, kde se mohou děti seznámit s rostlinami na vlastní oči. Za sebe můžu knihu jen doporučit. Sehnat ji můžete přímo v nakladatelství Portál za zvýhodněnou cenu 254 Kč. Tímto mu děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

A co Vy? Máte také rádi přírodovědné pohádky? Která je Vaše nejoblíbenější. Budu ráda, když mi napíšete.

_____________________________________________________________

Název: Co si brouká louka