ROZHOVOR: Tereza Pařízková chystá pokračování knížky Stela a 16 huskyů!

„Stele přibudou noví zvířecí přátelé"

Tereza Pařízková.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/

Možná jste četli nádhernou knížku Stela a 16 huskyů (Pikola, 2019, recenze) a patříte k zástupu fanoušků, kteří si ji oblíbili. Možná se na ni teprve chystáte. Já jsem si knihu velmi užila a hned po přečtení mi vytanuly na mysli otázky, které bych se o paní autorce i knize ráda dozvěděla. Tak jsem je sepsala a paní Pařízková byla tak ochotná, že mi je zodpověděla, za což jí moc děkuji. Pokud chcete tedy poodhalit roušku tajemství nad tím, jak knížka vznikala, jaké jsou další autorčiny plány či si chcete autorku jen přiblížit jako člověka a dozvědět se o ní více, pusťte se do čtení.

_________________________________________________________

Jste hrdou spolumajitelkou knihkupectví Zlatá velryba v Olomouci, kde se prodávají jen tituly pro děti a mládež. Byl to Váš sen? Chtělo to velkou odvahu vlastnit knihkupectví?

Otevřít dětské knihkupectví bylo mnoho let mé velké přání. Ty nejlepší podmínky pro jeho uskutečnění nastaly loni v létě, kdy jsme knihkupectví v Olomouci s mou maminkou otevřely. Trošku odvahy bylo zapotřebí, ale věřily jsme, že to zvládneme. V létě oslavíme rok a na září plánujeme velkou narozeninovou oslavu (oslava byla tedy opravdu velkolepá, pozn. autorky).

 

Napadá mě, že podobnou odvahu jistě musel mít také Stelin tatínek, který je mašérem a účastnil se největšího závodu psích spřežení až na Aljašce. I on si splnil svůj sen.  Jak Vás napadlo téma mašérství? Fascinovalo Vás, nebo jste chtěla vybrat neotřelou látku? Můžete nás seznámit s příběhem vzniku Stely?

Příběh je kromě jiného poctou k Aljašce, na kterou jsem se několikrát podívala. Toužila jsem napsat knížku, která by se na Aljašce alespoň částečně odehrávala. Mašérství mě fascinuje a říkala jsem si, jaké to jenom může být, když od dětství žijete po boku psí smečky? Potom už nebylo daleko k tomu vymyslet příběh, který se odehrává okolo rodiny z Osmihorek.


Jak dlouho příběh o Stele vznikal? Bylo to náročné, nebo to šlo samo? Musela jste třeba nějaké pasáže oželet a do příběhu nezařadit?

Nejprve jsem příběh dlouho nosila v hlavě, přemýšlela si o něm a snažila se zjistit co nejvíce informací o závodech Yukon Quest. Jak už jsem měla promyšlenou dějovou linku, psaní šlo rychle. To je vždycky taková odměna, když člověk zasedne ke psaní a zapomene na čas.

 

Proč zrovna 16 huskyů? Byl to čistě náhodný výběr?

Potřebovala jsem se dostat k počtu, který by už vydal na pořádnou smečku, se kterou by byla možná účast na závodech. Na Yukon Questu mohou mašéři soutěžit maximálně se čtrnácti psy. To se výborně hodilo a nechávalo také prostor pro dramatický moment, kdy se táta musí rozhodnout, kteří dva psi s ním závod nepoběží.

Oblíbená knížka Stela a 16 huskyů. 
Zdroj: archiv autorky


Z příběhu je čišet vzájemná láska a porozumění mezi hlavními postavami. Z videí, které zveřejňujete na fb stránce Zlaté velryby, je vidět, že i Vy máte krásný vztah se svou maminkou, spolumajitelkou knihkupectví. Čerpala jste z vlastních vzpomínek na idylické dětství?

Určitě, i když jsem nevyrůstala na horách a šestnáct psů mi doma taky bohužel nepovolili:).

 

V příběhu je pár zmínek o Stelině matce. Z náznaků lze soudit, že je naživu, ale nejspíš je na nějaké daleké cestě, možná v jiné zemi a nemůže se svou rodinou být. Tato otázka je otevřená. Tuto linku už jste nechtěla dále rozvádět a neodtrhávat tak pozornost od hlavní ženské (dívčí) postavy Stely, nebo to měla být snad nějaká otevřená vrátka pro další příběh?:-)

Příběh maminky jsem v první knize záměrně nerozváděla, protože by vydal na samostatný příběh (což se nakonec i povedlo).

 

Měla jste v dětství také nějaké pejsky? Seznámila byste nás s nějakou příhodou, kterou jste s nimi zažila a dodnes si ji vybavujete?

Prvního psa jsem dostala, když jsem měla pět. Moc jsem si ho přála, až jsem rodiče svými věčnými dotazy úplně utahala a na Štědrý večer mě pod stromečkem čekala pootevřená kartonová krabice, která se hýbala a vydávala štěněčí zvuky. Na tu obrovskou radost nikdy nezapomenu.

Oslava narozenin ve Zlaté velrybě. 
Zdroj: archiv autorky


V rozhovoru pro Lidové noviny jste zmínila, že jste byla s výběrem ilustrátorky paní Ivony Knechtlové velmi spokojená a že ve spolupráci s ní chystáte další knihu. Můžete prozradit více? Bude mít Stela pokračování, a pokud ano, poodhalíte alespoň něco maličko z děje?

Stela se dočká pokračování, nová kniha by měla vyjít ještě letos na podzim (vyjde v polovině prosince, pozn. autorky) a ilustrovat ji bude samozřejmě Ivon. Stele v tomto příběhu přibudou noví zvířecí přátelé, čeká na ni jedno obrovské dobrodružství a vypraví se zase daleko za hranice Osmihorek. Víc bych však zatím nechala jako překvapení pro čtenáře.

 

Máte velmi příjemný hlas. Neuvažujete o namluvení knížky Stela a 16 huskyů do audioverze?

To jste mě potěšila, takové ambice však nemám:). Uvidíme, zda se poštěstí knihu zpracovat i do podoby audioknihy.

Tereza Pařízková v rozhlase.
Zdroj: https://olomouc.rozhlas.cz

Máte už v hlavě nějaké další téma, o kterém byste ráda napsala?

Témat je spoustu, člověk si jen musí vždycky vybrat to, které ho momentálně těší nejvíc. Teď se chystám pustit do hodně potrhlého příběhu, u kterého se děti snad pobaví a který nebude mít zrovna silnou oporu v realitě.

 

Z věnování v knížce poznáme, že máte dceru Lotynku.  Stíháte jí předčítat?

Určitě, na to si doma čas vždycky rádi najdeme.

 

Teď otázka, kterou asi slýcháte často. Máte nějakou velmi oblíbenou knihu, které byste se nikdy nevzdala?

Těch je neuvěřitelně mnoho, svědčí o tom i přibývající police v knihovně:). Zbožňuji knihy Roalda Dahla, Michaela Bonda, Astrid Lindgrenové, Oty Hofmana a dalších velikánů dětské literatury. Z literatury pro dospělé mám ráda například knihy izraelského spisovatele Etgara Kereta, kterých v českém překladu vyšlo už několik.

 

Mnohokrát Vám děkuji za rozhovor, přeji mnoho spokojených čtenářů a Vám stále stejný optimistický náhled na svět.

Také moc děkuji za Váš čas a péči, s jakou jste se věnovala knize Stela a 16 huskyů. Mějte se krásně, Ivet a budu se těšit na setkání - třeba v knihkupectví.


Dětské knihkupectví Zlatá velryba v Olomouci
Zdroj: https://www.zlatavelryba.cz/


____________________________________________________________

                                 

Rozhovor už vznikal už na jaře, s jeho uveřejněním jsem čekala, až se bude víc blížit čas vydání nové knihy. Dnes už víme, že nové pokračování příběhu o Stele se bude jmenovat Stela v zemi tučňáků. A v polovině prosince 2020 jej vydá nakladatelství Pikola, opět s ilustracemi Ivony Knechtlové. Chystá se rovněž audioverze obou knih. Ve druhém díle bude Stela zase o rok starší, podíváme se zpátky do Osmihorek a vyslechneme si příběh dalšího člena její rodiny. Tušíte správně! Příběh se bude týkat Steliny maminky, vědkyně, která v Antarktidě zkoumá život tučňáků, a právě tuto se vydáme objevovat. Na Stelu čekají hned dvě velká překvapení….

S paní Terezou Pařízkovou jsem se osobně setkala a musím říct, že to bylo setkání velmi příjemné. Bylo vidět, že má porozumění pro dětské čtenáře a svou práci miluje. Musím přiznat, že do Zlaté velryby v Olomouci vždy ráda zavítám (i s dcerou) a kochám se těmi nabitými policemi knížek určenými pro všechny malé i velké děti, je těžké té kráse odolat, proto většinou neodcházíme s prázdnou. :-) 

____________________________________________________________

Těšíte se na nový díl o Stele také tolik jako já? Budu ráda, když mi napíšete. J

 

TEREZA PAŘÍZKOVÁ (*1987)

Pochází z Olomoucevystudovala scenáristiku na FAMU, je překladatelka, vlastní agenturu zprostředkovávající práva na zahraniční knižní tituly pro děti. Je také spolumajitelkou dětského knihkupectví Zlatá velryba v Olomouci, kde mimo jiné za pomoci herců Moravského divadla pořádá čtení pro děti i jiné akce, a věnuje se literární tvorbě. Do světa dětské literatury vstoupila dvěma díly fantastických knížek s názvem Městečko Lážoplážo (Mladá fronta, 2018), o dceři mašéra a závodech na Aljašce vyšla  Stela a 16 huskyů (Pikola, 2019) a v prosinci 2020 se čtenáři můžou těšit na její volné pokračování Stela v zemi tučňáků (Pikola, 2020).

Žádné komentáře:

Okomentovat