RECENZE: Petra Štarková – Lukáš a profesor Neptun

Jak dětem přiblížit svět autistů

autismus
Petra Štarková: Lukáš a profesor Neptun

Další z edice knih Má to háček, jejíž hrdinové mají nějaký problém či diagnózu, se jmenuje Lukáš a profesor Neptun, a zabývá se tematikou autismu

Lukáš je devítiletý kluk, který rozumí víc hvězdám než lidem. Lukáš má totiž autismus, a dokonce si myslí, že pochází z jiné planety, protože si v našem světě někdy připadá jako mimozemšťan. Nerozumí věcem, které jsou pro ostatní jednoduché (má potíže s orientací ve škole, je pro něj důležitý řád, nechápe přísloví). Ale zase snadno rozumí věcem, které jsou pro ostatní složitější (třeba matematika nebo astronomie). Jeho jediným kamarádem je pletená postavička s názvem profesor Neptun a Lukáš jej všude s sebou nosí. Chodí do druhé třídy a život ve škole mu pomáhá zvládnout jeho asistentka Anetka. Jednoho dne ale Anetka nedorazí a Lukáše tak čeká jedno velké dobrodružství, na jehož konci možná získá i nového kamaráda.

UKÁZKA:

Dnes je mi devět let, dva měsíce a čtyři dny a rodiče říkají, že jsem se prý narodil mámě jako všichni ostatní. Jsem tedy člověk a pocházím ze Země. Nevím, ještě o tom budu bádat. Ale je pravda, že jsem trochu jiný. Přesněji, můj mozek funguje jinak. Věci, které jsou pro ostatní těžké, jsou pro mě snadné a naopak. Tak jsem se jednoho dne, když mi bylo osm let a 133 dní, naučil názvy všech souhvězdí. Nedělalo mi to žádné potíže. O moc těžší pro mě ale bylo zapamatovat si, kudy se jde ze školní šatny do mé třídy a na které hodiny se stěhujeme do jiné učebny. Zvládnout cestu do jídelny na oběd po chodbě plné spolužáků, kteří běhají, křičí a někdy se i perou, je pro můj mozek asi nejtěžší. Špatně snáším hluk a zmatek, občas se mi z něj udělá úplně zle. Taky vůbec nerozumím vtipům, příslovím nebo přirovnáním, dokud mi je někdo pořádně nevysvětlí. A když dostanu strach nebo mám velkou radost, divně se mi třepou ruce. A neumím se dívat lidem do očí. Dospělí tomu říkají, že mám autismus. (Str. 9)

 

Vyprávění je psáno pohledem Lukáše a zčásti také pohledem profesora Neptuna, což je odlišeno kurzívou. Místy nalezneme i komiks, který celé vyprávění obzvláštňuje, dává mu lehkost a pro děti nabízí vítané zpestření. Knihu doprovází chytlavé ilustrace Milana Starého.

Zhodnocení a doporučení

Autorka co nejjednodušší formou malým čtenářům přiblížila, co obnáší diagnóza autismus.  Děti díky knize srozumitelnou formou poznají, že autista se může naučit všechno jako ostatní, jen to jde někdy těžko. Některé jeho zvyky a chování se „normálním“ dětem mohou zdát divné, ale to neznamená, že by autisti byli špatní nebo zlí lidé. Také se dozvědí, jak autisti přemýšlí, jak s nimi komunikovat. Poznají, že i oni mohou toužit po kamarádství, jen jejich schopnost navazovat vztahy je touto poruchou narušena a potřebují určité pochopení svých zvláštností a pomoc. Také že někdy své chování dokáží s obtížemi korigovat. Zjistí, že autisti potřebují dodržovat svoje zvyky a přesný plán. Když věci nejdou podle plánu, nastává u nich problém, který bez cizí pomoci těžko zvládají, ovládne je záchvat a začnou křičet. V takových chvílích je potřeba pro ně najít klidné a bezpečné místo, kde se mohou uklidnit. 

Opět musím v doslovu ocenit rady rodičům a pedagogům. Stejně jako pracovní listy. Knížka je vhodná pro děti od 7 let. Nebude bez zajímavosti ani pro dospělé, ideálně pro společné čtení dětí a rodičů. Aktuálně ji můžete sehnat v rozmezí 165-239 Kč.

A co vy? Čtete rádi knížky o autistech? Napište mi.

___________________________________________________________

Anotace:

Název: Lukáš a profesor Neptun

Autor: Petra Štarková

Ilustrace: Milan Starý

Počet stran: 69

Nakladatelství: Albatros/Pasparta

Rok vydání: 2017


Žádné komentáře:

Okomentovat