RECENZE: Petr Horáček - Husa Líza

To, že jste jednou z mnoha, neznamená, že nemůžete být své

Petr Horáček: Husa Líza

Petr Horáček je oblíbený autor obrázkových knížek pro děti. Jeho publikace rozhodně nepřehlédnete, protože jsou krásné nejen výtvarně, ale i myšlenkově. Ani tato nebude výjimkou. Jedná se o jednu z prvních knížek, které u nás vyšly v češtině. Řeč je o Huse Líze. Pojďme si ji nyní připomenout.

Husa Líza si připadá stejná jako ostatní husy a přála by si být jiná. Kdyby tak byla klokanem, mohla by skákat a skákat. Kdyby byla slonem užívala by si cákání a kdyby byla žirafou mohla by se natáhnout hodně vysoko. Líza ještě obdivuje spoustu jiných zvířat, po kterých jejich pohyby opakuje. Až dojde ke lvovi. A zkouší na něj zařvat hodně hlasitě. Ale ouha! Nikdo přece nemůže řvát stejně hlasitě jako lev, král zvířat. Lev se rozhodne, že dá huse Líze co proto. A co na to Líza? Unikne mu? Bude jí k něčemu to, že umí cákat, skákat a běhat? Pohádkový příběh spěje k překvapivému hapyendu.

Husa Líza je u nás v současné době (dcera 3,5 let) jednou z nejoblíbenějších knížek Petra Horáčka, a to díky tomu, že se pohyb a gesta zvířátek, která jsou uvnitř, dají velmi jednoduše pantomimicky předvést. Plácání křídly, cákání, skákání, klouzání, běhání, to všechno děti velmi rády po zvířátkách zopakují. A také zvuky. Slovo uáááááágag už u nás navždy zdomácnělo jako zvukový projev husy.

Knížka je sympatická svou malou velikostí, hodí se tak akorát do dětských ručiček. Na první pohled vás zaujmou veselé a výrazné obrázky, které jsou zpracovány technikou koláže, jak je u pana Horáčka zvykem. Také citoslovce a slovesa jsou oproti zbytku textu zvýrazněny a hravě zakomponovány dovnitř. Titul ocení batolata, předškoláci, ale i začínající školáci, kteří si na něm mohou brousit své čtenářské dovednosti a také pochopí závěrečnou myšlenku, že je dobré být součástí davu, ale stojí za to zachovat si svou osobitost.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál, kde si titul můžete zakoupit za zvýhodněnou cenu 135 Kč.

A co vy? Je u vás husa Líza oblíbená? Napište mi!

_________________________________________________________