RECENZE - Ivana Peroutková: Valentýnka a veterinární ordinace

Valentýnka a její kamarádi umí nakazit dobrou náladou

Máte doma holčičku kolem 7 let, která si ráda hraje a vymýšlí nové nápady? A znáte sérii knih o Valentýnce? Pokud ne, mohla by se jí určitě líbit.

Napsala ji zkušená autorka Ivana Peroutková a vypráví o šikovné a chytré holčičce Valentýnce, která má úžasné nápady a bezva kamarády. V prvním díle vymýšlela a vyráběla šumivé koule do koupele jako dárek pro tetu, ve druhém díle si hrála na cestovní kancelář a v tomto si rovnou zařídila veterinární ordinaci. Díly na sebe navazují jen volně, takže se dají bez problémů číst i samostatně.

Valentýnka otvírá veterinární ordinaci

Valentýnka má zálibu ve skládání písniček a hraní na klávesy, také vlastní pejska Huga, je zvídavá a hlavně má úžasné kamarády, kteří se k realizaci jejích nápadů rádi přidávají. V tomto díle onemocní pejskovi Hugovi ouško, proto musí k veterináři. Tento čin inspiruje Valentýnku k tomu, aby si otevřela s kamarády vlastní veterinární ordinaci. Každý by měl přinést nějaké zvířátko, které by měli „jako“ ošetřovat. To se ukáže jako docela velký problém… V příběhu nahlédneme do soukromí nejen Valentýnce, ale i do života ostatních tří dětí – Zuzky, Jonáše a Péti. Každý má nějaké starosti, ale autorka nenechá nikoho z nich dlouho se trápit a nabízí řešení.

Svěží vyprávěcí styl

Vyprávěcí styl Ivany Peroutkové se čte lehce a svižně, napomáhají tomu i krátké kapitoly s jednoduchými zápletkami a úsměvné situace. Pouze texty písniček mi přišly méně věrohodné, protože obsahují slova a obraty, které by sedmiletá holčička asi nesložila. Některé záměry spojené s „dětskou lékařskou prohlídkou“ živočichů se mohou zdát pro menší děti poměrně drastické (krájení žížal), ale poslouží dobře jako námět k diskuzi o tom, co je vhodné a správné, a co ne.

Zazpívejte si a něco si vyrobte

Autorka se umí vcítit do dětského vnímání. Hlavní hrdinka vás umí nakazit dobrou náladou, ráda se pro něco nadchne, ale někdy má zase starosti a své pocity přenáší do písniček, které skládá. Jako bonus si její písničky můžou čtenáři i zazpívat, protože příběhy obsahují i notový zápis s textem, a také nepřímý návod na výrobu nějaké věci, například závěsného kolotoče pro miminko. Na své si tedy přijdou jak milovníci zpěvu, tak i kutilové!

UKÁZKA (Valentýnka uvažuje, která zvířátka budou hosty v její ordinaci): Kdyby s námi žili obři… vzpomněla si Valentýnka a zastyděla se, protože si sama připadala jako obryně, která zničila malinkého šnečka. Ani ho nemohla prosit za odpuštění. Leda se omluvit, když tu jí hlavou kmitl nápad: Přinese do ordinace celou hlemýždí rodinku!

Ovšem to byl teprve začátek. Sotva se holčička rozhlédla po zahradě, přišla na neuvěřitelné věci. Mohla by například operovat žížalu. Věděla od babičky, že když se žížala rozpůlí, každá půlka doroste do původní velikosti. Anebo může chytit koníka. A najít berušky. Pokud uvidí na nějaké růži mšice, kousek stonku se mšicemi odstřihne a ty berušky na něj dá, jelikož slunéčka sedmitečná požírají mšice. Tím pádem vlastně zachrání berušky před hladomorem.

Ilustrace, které okouzlí

Díky ilustracím si knihu ještě více oblíbíte, protože je má na svědomí Ivona Knechtlová. Její kresby se pro knihu skvěle hodí a dokonale s příběhy ladí. Už jen pro ně stojí knížka za přečtení, protože jsou zkrátka skvostné. Působí křehce, jemně a idylicky, nejen mladé slečny je musí milovat.

Na příbězích se mi líbí, že děti drží pospolu, když se naskytne nějaký problém, snaží se ho vyřešit. Někdy se děti nechovají úplně správně, ale snaží se nad svým chováním zamyslet a poučit se z něj. Při čtení jsem se přenesla i já do dětských let a některé Valentýnčiny příhody i reakce mi byly docela povědomé. Líbí se mi, že v knize je důraz na pozitivní hodnoty, jako kamarádství, vzájemná pomoc, respektující vztah k přírodě. Vyprávění také nabízí spoustu otázek k zamyšlení – jak se chovat k přírodě a živočichům, co dělat, když nalezneme nemocného ptáčka.

K samostatnému čtení bych knihu doporučila především holčičkám kolem 7 do 9 let, které mají v oblibě vyprávění ze života dětí - jako jsou ony samy - a mají rády zvířata. Troufám si říci, že k předčítání se bude možná líbit i dívkám kolem 5 let.

__________________________________________________________

O AUTORCE:

Ivana Peroutková (*1960)

Ivana Peroutková
Zdroj: Albatrosmedia.cz

Proslavila se sérií devíti knížek o Aničce, např. Anička a její kamarádky (Albatros, 2015). Volně na ni navazuje série knih o Valentýnce. Dosud vyšly: Valentýnka a narozeniny (Albatros, 2018), Valentýnka a daleké kraje (Albatros, 2019), Valentýnka a veterinární ordinace (Albatros, 2020). Pro děti však napsala také detektivky, např. Ukradená cukřenka (Albatros, 2016) či krásný a oceňovaný příběh o chlapci a jeho kocourovi – Kristián a kocour Teo (Albatros, 2015).

O ILUSTRÁTORCE:

Ivona Knechtlová

Ivona Knechtlová
Zdroj: Albatrosmedia.cz

je zavedená ilustrátorka především knih pro děti a mládež. Často maluje postavy dívek s jemnými obličejíčky, výraznýma očima a rty. Kombinuje akvarel a jiné techniky. Ilustrovala sérii knih o Anně ze Zeleného domu, naposledy to byla Anna z Ostrova (Albatros, 2019) a s ní spjatá biografie o autorce Lucy Maud Montgomeryové Sen o Zeleném domě (Albatros, 2020). Dále se podepsala na sérii knih o Valentýnce, nejnověji ilustrovala pohádkově-životopisnou knihu o bratrech Baťových – Jak bratři Baťové obouvali svět (Nadační fond J. A. Bati 2020).

ANOTACE:

Autor: Ivana Peroutková

Ilustrátor: Ivona Knechtlová