RECENZE - Ivana Fexová: Dobrodružství Fany a Beryho

Rozverná psí dobrodružství na pozadí jarní přírody

Ivana Fexová: Dobrodružství Fany a Beryho

Chtěla bych Vám představit moc krásné vyprávění o psích dobrodružstvích v okolí jednoho statku, které je vhodné pro všechny milovníky psů a přírody. Tuto knižní záležitost čteme s dvouletou dcerou už opravdu dlouho a opakovaně (nutno však podotknout, že primárně je knížka určena dětem 6+). A když píšu „čteme“, tak myslím opravdu čteme – nahlas a všechno (tedy kromě legendy pro křížovku, to ještě nezvládáme J).

Dva psí dobrodruzi a jeden krkavčí špión

Děj se odehrává v jižních Čechách v okolí farmy statkáře a starosty - pana Kloboučka, který vlastní dva psy – uvážlivější fenku vlčáka Fany a ztřeštěnějšího křížence retrívra a laiky – Beryho. Ti mají plnit především úlohu hlídačů, ale je jaro, proto oba často utíkají z kotce a vydávají se vstříc novým dobrodružstvím. Jejich počínání bedlivě sleduje krkavec Eman, který se pasuje do role jakéhosi hlídače a kronikáře farmy, a proto veškeré psí neplechy bedlivě sleduje, zapisuje do svého deníčku a občas sarkasticky hodnotí. Nechává se i slyšet, že mu psi pijí krev, ale ve skutečnosti je má rád.

Fany a Bery se často dostávají do pořádných malérů (utečou za lovem do lesa, Berymu půjde několikrát o život, Fany bude ohrožovat naštvaný labuťák a společně budou pátrat po zmizelé kočce Holině), ale většinou příběhy končí šťastně a úsměvně. Okrajově se v nich setkáme i s ostatními zvířaty, např. kočkami, včelami, kravami, labutěmi, a dokonce i s kůrovci.

Fany, Bery a jejich pán.

Ilustrace nepostrádají vtip a nadsázku, proto se dětem budou určitě líbit.

Fany a Bery při svitu měsíce - jedna z mých nejoblíbenějších ilustrací.

Zábavnou formou o zvířatech i přírodě

Ač se titul jeví na první pohled jako útlá knížečka, budete překvapeni její obsahovou pestrostí.

Samotný příběh je rozdělen do 7 kapitol. Každá kapitola je z části vyprávěna pohledem autorky a z části pohledem krkavce Emana. Styl vyprávění je velmi příjemný, čtivý, autorka umí pracovat se slovy. Zvířecí vypravěč obzvláštňuje text a je dětem bližší. Jeho prostřednictvím komunikuje autorka se čtenáři, předkládá jim otázky k porozumění a úkoly, ale také jim dává možnost rozpoznat rozdíl mezi správným a špatným chováním. Celá knížka je protkána zajímavými fakty o zvířatech a veselými básničkami krkavce Emana.

Krkavec Eman - špión, zapisovatel a komentátor.

Barevné a rozverné ilustrace

Dceru, a nakonec i mě, samozřejmě zaujaly barevné, poutavé, vtipné a dobře čitelné ilustrace, které text i rozvernou atmosféru psích příhod ještě umocňují a budou se dětem určitě líbit. Pes vypadá jako pes, kráva jako kráva a krkavec (třebaže nosí mašličku) vypadá jako krkavec. Bez problémů také identifikujete další zvířecí postavy a věci okolo statku (stodola, úly, pole, les).

Fany a Bery při toulkách rádi prohání zajíce.

Mláďátka a jaro k sobě patří.

Nechybí podnětná a zajímavá fakta o zvířatech ani křížovka.

Poetické líčení přírody a realistické situace

Musím říct, že titul jsem si velmi oblíbila i já. Může za to krásný vyprávěcí styl autorky Ivany Fexové využívající bohatou slovní zásobu, poetické líčení přírody a situace, do kterých se psí dobrodruzi mohou v reálném životě opravdu dostat. Je vidět, že chování i reakce zvířecích hrdinů má autorka dobře odpozorované a čerpala z vlastních zkušeností.

UKÁZKA (Poetické líčení přírody):

Jaro už je opravdu tady. Košťátka jehněd a smetáčky kočiček vymetly ze všech koutů stíny zimy, mezi olšemi u potoka vykvetly bledule a rozzářily se žluté koláče blatouchů. Všude kolem to tu pípá a zpívá, vrže a svolává se – prostě a jednoduše - , vypadá to, jako by všem nalilo sluníčko do žil nový život. (Str. 20)

UKÁZKA (Psí neplechy):

Fany ihned vycítila nebezpečí, krátce štěkla, aby dala signál Berymu, a oba vzali do zaječích, až se za nimi prášilo. Však byl také nejvyšší čas! Myslivec chtěl rychle strhnout pušku z ramene, ale jak byl tlustý, uvízl mu popruh, na kterém puška visela, kolem břicha. A to psy zachránilo. (…)

Takhle rychle snad doma ještě nikdy nebyli. S vyplazenými jazyky padli do kýble s vodou a pili a pili, jako by tím pitím chtěli tu hrůzu spláchnout.

„Kde jste se to zas toulali?“ zahřměl nad nimi hlas pana Kloboučka, „za trest nedostanete dneska večeři a zítra, zítra vás vůbec z kotce nepustím!“ (Str. 23)

Kniha nabízí víc než jen příjemné a zábavné čtení, protože je obohacena o zajímavá fakta o zvířatech, hádanky křížovku. Dozvíte se, jak příroda na jaře vypadá, co v ní kvete, co se v ní děje a se kterými zvířaty se v tuto dobu můžete potkat. Dokonce nechybí rady, jak na výběr psa. Luštění křížovky dětem jistě obohatí slovní zásobu, protože využívá i méně častá slova (frnknout, neplechy), která jsou však v textu dobře vyhledatelná, autorka však přímo čtenáře vyzývá k tomu, aby přizvali k pomoci rodiče.

Kombinace těchto složek činí z knížky velmi přitažlivou záležitost vhodnou pro celou rodinu. Ti nejmenší ocení ilustrace, starší zase příběh a nejstarší si mohou procvičit mozkové závity díky křížovce. Primárně je určena pro kategorii 6 až 9 let, ale právě díky křížovkám je vhodné přizvat ke čtení i rodiče či prarodiče. Děti uvítají pomocnou ruku a dospělí si užijí kouzelný návrat do dětství. Rozhodně ji doporučuji i učitelům, kteří můžou titul dobře využít ve výuce.

Občas ilustrace nezapřou, že vznikaly na počítači. Ve vyprávění jsem také nalezla pár chybiček, ale to nic nemění na tom, že mi kniha celkově přinesla velmi příjemný čtenářský zážitek. Neomrzí mě, když si ji znovu a znovu přečtu. Jediné, co bych na knize uvítala, je víc příběhů. Letos v létě ale vyšel navazující druhý díl, po kterém s dcerkou rády sáhneme a budeme doufat, že v této hezké tradici (na každé roční období nový díl) bude nakladatelství směle pokračovat!

___________________________________________________________

O AUTORCE:

Ivana Fexová (*1962)

V civilním povolání učitelka jihlavského gymnázia, kde učí češtinu a psychologii. Psaním si splnila svůj velký dětský sen. Pochází z vesnice a je vidět, že k přírodě má velmi pozitivní vztah a tímto prostředím se inspirovala. Kniha má reálný základ, pejskové Fany a Bery skutečně existují, nepatří sice autorce, ale vodí je na procházky. Letos v létě vyšla také druhá kniha dobrodružství o Fany a Berym s názvem Tajné výlety Fany a Beryho (Euromedia, 2020). Více o vzniku knihy, reakcích čtenářů si poslechněte v rozhovoru pro Český rozhlas.

O ILUSTRÁTORCE:

Lucie Vávrová

pracuje jako grafička v nakladatelství, kde se věnuje především tvorbě obálek knih a ilustracím. Kromě knih o Fany a Berym ilustrovala také titul Jiřího Hanibala: Podivuhodná dobrodružství obra Burydáše (Brána, 2018). Ve volném čase ráda kreslí, maluje a fotografuje. Více si o její tvorbě můžete přečíst na stránkách https://lucievavrova6.webnode.cz/.

ANOTACE:

Autor: Ivana Fexová

Ilustrace: Lucie Vávrová