RECENZE: Dawn Casey - Zimní pohádky

Pohádky pro dlouhé zimní večery

Dawn Casey:  Zimní pohádky
Zima se blíží. A to byl odjakživa čas na odpočinek u kamen a na vyprávění pohádek. Máte rádi pohádky? Přijměte pozvání do zimních pohádek sesbíraných z celého světa.

V souboru 18 pohádek najdete známé příběhy, např. Louskáček, Sněhurka, Sněhová královna, tak ty méně známé, např. Medvědí král, Červenka, Stříbrné šišky či Králičí dárek.

Všechny příběhy oslavují radosti zimního období i to, co nás v dlouhém čase chladu zahřívá u srdce. Vystupují v nich medvědi a králíci, babičky i bohyně, bratři, sestry, mráz, oheň a led. Nabízí hřejivé a roztomilé příběhy pro malé posluchače i velkolepá dobrodružství pro starší čtenáře – je to kniha pro celou rodinu. Příběhy jsou to prastaré. Spojují nás s dobou, kdy hrdinky a hrdinové uměli naslouchat řeči zvířat, hlasům větru a šepotu stromových duchů. Připomínají nám, že svět přírody je společenstvím života a že každý den se dějí zázraky.

Celá kniha je opravdu nádherně vizuálně zpracovaná. Nese se v zimních barvách, v nichž dominují tóny modré, černé, zelené a bílé s akcenty zlaté či červené. Na jednotlivé obrázky je radost pohledět. Myslím, že je opravdu hodná toho, že se může dědit z generace na generaci.

A o čem si přečtete? O zakletém medvědím králi, který zatoužil vzít si princeznu. O měsíci, který si přál obléct si zimní kabát, protože mu tam nahoře byla zima. O nemocném kocourkovi bez domova, který se poslední den v roce vydal s ostatními zvířátky na cestu na horu, kde rostlo spousta léčivých bylinek, ale narazil na přívětivý příbytek jedné stařenky, která touží po společnosti. O matce, kterou metelice odnesla daleko od jejích dětí, které se ji pak vydaly zachránit.

Každá z pohádek začíná úvodní pasáží, která ji představuje nebo seznamuje čtenáře se souvislostmi. Uvnitř najdete převážně lidové pohádky, které pocházejí z Norska, Japonska, Ruska, Ukrajiny, Mexika, Sibiře a spoustě dalších zemí. Mě například překvapila krásná lidová pohádka z Mexika vyprávějící o původu oblíbené květiny, kterou míváme v době adventu doma známé pod názvem Vánoční hvězda. Také jsem se dozvěděla překvapivé informace o července a její souvislosti se zimním obdobím. Soubor obsahuje také pohádku O dvanácti měsíčkách, která je u nás dobře známá, tato verze se však mírně liší, protože pochází z Řecka. Je třeba na to děti připravit.

V souboru naleznete 18 pohádek se zimní tematikou – od známých, po ty méně známé. Příběhy by měly být vhodné pro děti od 5 let, v knize jsou však některé pasáže i pohádky, které pochopí až starší děti. V průměru mají pohádky 5 stránek textu a jsou bohatě ilustrované. Titul je opravdu nádherně zpracovaný, hodí se jako dárek třeba pod vánoční stromeček. Aktuálně jsou k sehnání od 250 do 349 Kč.

A co vy? Máte také rádi pohádky? Která zimní pohádka u vás vede? Napište mi.

______________________________________________________________

Název: Zimní pohádky