RECENZE: Ivona Březinová – Řád sladkého sněhuláka

Příběh, který dětem přiblíží onemocnění cukrovkou

Ivona Březinová: Řád sladkého sněhuláka

Znáte edici Má to háček? Jedná se o sérii knih, která pomáhá dětem a rodičům s řešením životních problémů a složitých situací. Tato edice získala Zlatou stuhu za nakladatelský počin. Řád sladkého sněhuláka řeší tematiku dětské cukrovky. Více si přečtěte v dnešní recenzi.

Přemek je normální kluk, který chodí do páté třídy. Má spoustu plánů do budoucna, chtěl by se stát slavným karatistou. Tyto plány mu však naruší události na jednom náročném sportovním soustředění, kde se mu udělá špatně a po odjezdu do nemocnice zjistí diagnózu – cukrovka. Bude moct žít jako dřív? A dál trénovat? Přemka čeká dlouhá cesta, na kterou však není sám. Má obětavou rodinu i lékaře, kteří jsou připravení mu pomoci. Přemek se zúčastní tábora pro děti, které mají cukrovku. Pokud ho zvládne, dostane Řád sladkého sněhuláka. Podaří se mu nemoc dostat pod kontrolu? Získá ocenění?

Ivona Březinová na příběhu Přemka ukazuje co všechno se musí naučit zvládat dítě, které onemocnělo cukrovkou. Poznáváme, že cukrovka patří k nemocem, které nebolí, přesto se ale musí léčit nebo pak hrozí člověku komplikace a může dokonce zemřít. Přemek se musí naučit pravidelně píchat inzulín a měřit cukr v krvi a maminka počítat obsah cukru v potravinách. Je třeba také ve škole ohlídat to, aby si mohl píchat někde inzulín v klidu a vyřešit jídlo ve školní jídelně a také v domě ohlídat sladkosti, které teď Přemek nesmí.

Přemek zpočátku odmítá novou nemoc přijmout. Díky trpělivosti okolí se však pomalu s nemocí sžívá. Pomáhá mu také příklad dívky Joriky, která má stejnou nemoc jako Přemek, naučila se ji však zvládat. Přemkovi pomůže také tábor pro děti s cukrovkou, kterého se zúčastní. Tam se učí nejen rytířským dovednostem, ale nabírá i zkušenosti pro život diabetiků. Líbilo se mi, že do příběhu byla zakomponovaná poměrně novinka na trhu, a to kartový glukometr, který lze propojit s mobilní aplikací, což zajistí snadnější kontrolu diabetu pro děti a jejich blízké. Do příběhu byla také trefně zapojena jedna postava, která ho ve skutečnosti vymyslela. Pro zájemce jsou na www.pasparta k dispozici také pracovní listy ke knize.

UKÁZKA: (První setkání s Jorikou, která Přemkovi ukazuje, jak si změřit cukr v krvi a píchnout inzulín).

„Ty si už inzulín pícháš sama?“

„ Jasně. Nic na tom není. Nejdřív si musíš změřit glykémii. A podle množství cukru v krvi si pak píchneš inzulín. Mám ti to ukázat?“

„Nevím,“ pokrčil rameny a rozhlédl se. (…)

„Tak…jestli chceš…“ obrátil se zpátky na Joriku.

Ta si mezitím sedla ke stolku a z malého penálu, který doteď třímala v ruce, vytáhla píchátko a krabičku s displejem.

„Tohle je glukometr. Umí změřit, jakou máš glykémii,“ vysvětlila Jorika.

„Glykémii?“ nechápal Přemek, kterému se množství nových pojmů stále ještě pletlo.

„Glykémie je množství cukru, které máš právě v krvi. Musíš znát hodnotu svojí glykémie, abys věděl, kolik si máš píchnout inzulínu, a jak moc se můžeš najíst nebo jak moc můžeš v tu chvíli třeba sportovat.“

„Jo… tohle. A jak to z tý krve sama zjistíš?“ nechápal.

„Změřit si glykémii je jednoduchý. Dívej.“ (Str. 34-35)

Autorce se povedlo velmi citlivě a uvěřitelně ukázat změny a také těžkosti v životě dítěte, které onemocnělo cukrovkou. Příběh je čtivý, poučný a srozumitelně napsaný, bohatě ho doplňují barevné ilustrace. Věřím, že může být povzbuzením pro cukrovkáře i poučením pro ty ostatní, i pro rodiče. Titul můžete sehnat od 176 do 249 Kč. Knihu bych doporučila všem dětem zhruba od 7 let.

A co vy? Zaujal vás Řád sladkého sněhuláka? Napište mi. :-)

_____________________________________________________________

Název: Řád sladkého sněhuláka