RECENZE - Stanislava Reschová: Mravenečkova dobrodružství

Mraveneček opět v akci!

Mravenečkova dobrodružství

Po úspěšném prvním díle s názvem Mraveneček na cestách vydalo nakladatelství Portál autorce Stanislavě Reschové i volné pokračování s podobným názvem Mravenečkova dobrodružství. Díky napínavému a čtivému příběhu se děti opět dozvědí podnětné a zajímavé informace ze světa hmyzu.

Mravenečka čeká důležitá mise! Musí zachránit zraněného strýčka – výtečného vypravěče a známého dobrodruha, který uvízl se zraněnou nožičkou na cukrové řepě. Odvážný mraveneček se proto vydává na cestu plnou nástrah, ale i příjemných setkání. Na své pouti bude mít co dočinění s popleteným mravencem hlídajícím mšice, málem se utopí, setká se s odvážnou bruslařkou, uteče hladovým drabčíkům z pánvičky nebo si zahraje fotbal s hovniválem. Děti si tak nejen užijí pěkný příběh, ale dozvědí se i spoustu užitečných informací o příslušnících hmyzí říše.

Už při zběžném prolistování na první pohled upoutá přehledně strukturovaný text, výrazné nadpisy, bohaté barevné ilustrace a text uzpůsobený menším čtenářům.

Autorčin styl vyprávění mě velmi bavil. Vyprávění se čte velmi příjemně, lehce, díky hojnému využívání přímé řeči působí svižně, situace nepostrádají napětí i humor. Reschová potvrzuje statut kvalitní autorky pro děti a mládež, umí dobře pracovat s jazykem a hrát si s ním. Postavám propůjčila opravdu trefné hlášky, které se dětem určitě budou líbit. Do vyprávění vmísila i krátké veršovánky, sem tam sice méně známé slovo (díš, otřesné), ale to neubírá na kvalitě, ve výsledku a kontextu působí spíš úsměvně.

Ilustrace Venduly Hegerové jsou u dětí velmi oblíbené. Mají výraznou linku, vynikají barevností, hravostí, jsou veselé a dění na obrázku je pro děti snadno identifikovatelné, a to je velké plus. My máme ilustrace paní Hegerové proto velmi rádi, dcera je často vyhledává.

Vždy dokážu ocenit knihy, které mají kromě pěkného příběhu něco navíc. Ani tento titul není výjimkou. Kromě napínavé zápletky na čtenáře čekají hravé úkoly – hádanky, hledání rozdílů, přiřazování podle obrázků… To vše napomáhá rozvoji předčtenářských dovedností a orientaci v textu. Za každou kapitolou naleznou zájemci také zajímavosti týkající se obyvatele z hmyzí říše, o kterém byla v předchozím textu řeč. Něco nového se tak dozvědí děti, ale podnětná bude i pro dospělé. Věděli jste například, proč jsou mravenčí průzkumníci důležití? Že existují hodní a zlí drabčíci? Nebo že slunéčko za svůj život naklade až 5000 vajíček?

Mraveneček vycítil svou šanci. Strýčka půjde zachránit on sám. Třeba zažije nějaké dobrodružství. Teď ještě přesvědčit maminku: „Jsem už velký mraveneček, rozumu mám nadbyteček. Chci být jednou průzkumníkem, vrátím se sem oka mžikem. Zatím sama doma vládni, já to zvládnu levou zadní.“ (Str. 10-11)

Tato útlá a formátově příjemná knížečka mě na první pohled zaujala, a věřím, že tomu tak bude i u malých čtenářů, protože má všechno, co má mít, aby u čtenářů uspěla. Umím si představit, že ji ocení jak předškoláci, tak mladší školáci se zájmem o přírodu a speciálně svět hmyzu, ale bude se líbit i milovníkům pohádkových a dobrodružně laděných příběhů, kteří rádi řeší hravé úkoly a dozvídají se něco nového. Zakoupit ji můžete přímo v nakladatelství Portál za zvýhodněnou cenu 169 Kč.

Název: Mravenečkova dobrodružství

Autor: Stanislava Reschová

Ilustrace: Vendula Hegerová