RECENZE: Andrea Popprová – Oříškový podzim

Podzimní příběh Lucky a jejích brášků

Andrea Popprová: Oříškový podzim

Oříškový podzim je v pořadí už čtvrtá knížka Andrey Popprové, která podle ročních období navazuje na sérii knih volně spojenou s postavami dětí Lucky, Jendy a Martínka. Tentokrát si s dětmi užijeme oříškový podzim. Stejně jako ty předchozí je knížka nadupaná zábavnými úkoly. Pojďme si ji nyní představit.

Je měsíc září a nastává podzim. Sourozenci Lucka, Jenda a Martínek se dozvídají, co je babí léto, honí se po louce poseté zlatým listím, sbírají oříšky, rozbíjejí a jedí je.

Průvodkyní celým příběhem se stává Lucka. Jeden neposedný oříšek ji trefí přímo do hlavy. Ta brzy zjišťuje, že to není jen tak obyčejný oříšek, ale domeček, ve kterém bydlí malá můrka Bětuška, jež umí udělat výtečné kakao. Ta kouzlem způsobí, že Lucku zmenší a ona se bude moci do domečku podívat. Bětka má starost s blížící se zimou, proto jí Lucka nabídne, ať zůstane u ní, oříšek pak s sebou všude nosí.

Děti jsou na návštěvě v chaloupce u babičky a dědy, kde si hrají na indiány. Kvůli sychravému počasí jednou Lucka i onemocní, naštěstí ji dělá společnost Bětka. Naučí ji poznávat léčivé bylinky a zábavně počítat. Jakmile se Lucka uzdraví, jde pouštět s ostatními draka. Poté míří celá rodina o svátku Dušiček navštívit mrtvé příbuzné na hřbitov, aby jim zapálili svíčku. To je příležitost pro vytvoření stromu života, kde jsou znázorněny rodinné vztahy. Nechybí ani vydlabání dýně a trochu strašidelné stínohraní. Na závěr děti uklízí dvůr a dozvídáme se, že spolu se zvířátky, které se připravují na zimu, se musí na zimu připravit také můrka Bětka. Závěr se nese v atmosféře těšení na sv. Martina.

„Na podzim všechny listy opadají, že jo, babi!“ „Ano, Jeníku,“ přisvědčila babička a pohladila ho po hlavě. „Všechny listy opadají a stromy se ukládají ke spánku. Něco končí, aby zase něco jiného mohlo začít. Tak už to na tom našem světě chodí. Stromy, které nás na jaře těšily svými kvítky, v létě stínem a pak třeba zralými jablíčky, shodí na podzim všechno listí a ukládají se ke spánku, aby se pak mohly probudit na jaře a znovu ožít. Všechno na světě má svůj řád. (Str. 53)

Příběh doplňují různé zábavné úkoly, například obrázkové čtení, hledačky, počítání, bludiště, dokreslovačky, návody na výrobu či recepty. Nechybí ani komiks či prosvěcovací stránky, a dokonce jednoduchá stolní hra a také vystřihovánky.

Kromě toho se dozvídáme také o dvou svátcích, které se slaví na podzim – sv. Václav či Dušičky. Škoda, že svátek sv. Václava nebyl blíže připomenutý, pro děti fakticky znamenal jen to, že mají prázdniny.

Knížka je díky poutavým a veselým barevným obrázkům skutečně krásná na pohled a potěší oko každého čtenáře. Poutavé čtení umí skvěle vytvořit atmosféru podzimu, který je bohatý na změny počasí. Titul představuje také náměty na činnosti, které se dají dělat na podzim a do kterých můžou rodiče malé čtenáře zapojit, např. hrabání listí, výroba lojového květináče, vyřezávání dýní, pečení dušiček… Díky rozmanitým činnostem je to bohatý zdroj nápadů. Čtenáři se rozhodně nebudou nudit, protože knížka je nabitá zábavnými úkoly, např. prosvěcovacími obrázky, hledačkami či obrázkovým čtením. Na závěr nechybí ani vystřihovánky. Titul volně navazuje na předchozí dva díly, které se věnují jaru a létu, takže nevadí, když je nemáte, dají se číst i samostatně. Tento titul se opravdu povedl a můžu jej doporučit pro děti od 4 let, ale klidně i pro šestileté.

Jak se vám knížka líbí? Budu ráda, když mi napíšete.

_____________________________________________________________________________

Autor: Andrea Popprová