RECENZE: Vendula Hegerová - Jé, Ježíšek!

Jak si zkrátit čekání na Ježíška

Vendula Hegerová: Jé, Ježíšek!

Také se Vaše děti už nemůžou dočkat příchodu Ježíška? Zkrátit jim dlouhé čekání může publikace paní Venduly Hegerové: Jé, Ježíšek! Pojďme si ji představit.

Hned na úvod se seznámíme s tím, co nám publikace může nabídnout, a to pomocí piktogramů. To se mi moc líbí, můžete si snadno vybrat, které aktivitě se chcete věnovat. A jaké aktivity v knížce naleznete? Můžete se těšit na „hrajeme si“, v nichž si děti procvičí logopedii, paměť, motoriku a zrakové vnímání. Další aktivitou je „posloucháme“, v němž se dozvíte informace o důležitých svátcích, ale i tradicích a zvycích. Můžete se těšit také na aktivitu „tvoříme“, v níž se můžou děti vyřádit za pomoci nůžek či lepidla. Neméně důležitá je také aktivita „povídáme“, v níž děti odpovídají na nejrůznější otázky. Poslední aktivita se nazývá „vaříme“, v níž si děti za pomoci dospělých vyzkouší nejrůznější recepty. Piktogramy s doprovodným textem jsou v knize přehledně uspořádány a čtenáři se díky nim dobře orientují. Střídají se, takže se děti nebudou nudit.

K přípravám na advent patří povídání o nejdůležitějších svátcích. Ani v této publikaci nepřijdete zkrátka. Těšit se můžete na informace o sv. Martinu, Barboře, Mikuláši, sv. Lucii, o Štědrém dnu, Silvestru a Třech králích. Mnohdy jsou to informace překvapivé. Víte například proč chodí Mikuláš nadělovat 5. prosince, ale svátek má 6.? Nebo kdo vytvořil první betlém na světě? Uvnitř naleznete odpověď. Součástí jsou samozřejmě také údaje o vánočních zvycích a tradicích.

Celá kniha je prodchnuta různými úkoly. Děti tak hledají dvě stejné punčochy, učí se posloupnosti, když zkoumají, jak jdou obrázky správně po sobě, počítají, přemýšlejí, které věci nepatří do andělského košíku, hledají k polámaným perníčkům druhou polovinu, zkouší vyprávět podle obrázku příběh, učí se zpívat koledu, zkoumají v jakých balíčcích jsou zabaleny jaké dárky. Aktivity jsou opravdu pestré.

Součástí publikace je aktivita „hrajeme si“. Jaké hrátky v ní můžeme objevit? Hledání správné cesty z bludiště, tip na vánoční seznam věcí, které je třeba do Vánoc splnit, na hru poznávání vůní, dělání andělíčka ve sněhu, rytmickou hru, zkoušení tradičních vánočních zvyků, vánoční hru s pamětí, pro starší děti tip na pohádkovou hádanku, kdy si aktéři vymyslí jednu postavu z pohádky a ostatní dávají otázky, dokud neuhádnou správnou odpověď. Nechybí ani silvestrovské hrátky, jako výroba masek, věštby či hmatové pexeso.

Velký prostor dostala aktivita „tvoříme“. Co všechno si děti budou moci vytvořit? Ti mladší můžou tradičně udělat dopis Ježíškovi tím, že svá přání namalují, starší naleznou v části Vystřihovánky šablonu pro dopis. Dále si budou moci podle návodu vyrobit Ježíška, sněhovou vločku, nakreslit Mikuláše, vitrážový obrázek. Líbí se mi, že publikace například pro výrobu vánočního svícnu nabízí tři obměny. Oceňuji také, že děti dostanou inspiraci na výrobu vlastního dárku, vánočního papíru či vlastních jmenovek a vánočních ozdob. Dobrý tip je také poskládat ke štědrovečerní večeři ubrousek jako ozdobu. To mou 5letou dcerku bavilo. Malý problém bych měla s uděláním ledové ozdoby, kdy se nalije voda na papírový tácek, na který jsme dříve vyskládali přírodní drobnosti, jako šípky, klacíky, jeřabiny. Počká se, až voda zmrzne a sundá se z tácku ledový obrázek a pověsí na okno. Myslím si, že obyčejný papírový tácek vodu nezadrží, tak malí tvořitelé nebudou moci sundat ledový obrázek z tácku. Naopak se mi líbil návod na výrobu sněžítka a dobrůtek pro ptáčky.

Na konci publikace dokonce nalezneme část Vystřihovánky, díky níž si děti budou moci vystřihnout betlém, adventní kalendář, dopis pro Ježíška, obrázkové loto, jmenovky na dárky a veselé propriety k Silvestru.

Poslední piktogram se týká vaření. Oceňuji výběr receptů, které zvládnou děti uvařit z velké části samy s pomocí dospělých. A na jaké recepty se můžete těšit? Na medové perníčky, slavnostní punč, berušku a prasátko z chleba.

Publikace je také interaktivní, protože obsahuje 3 QR kódy, pod nimiž naleznete šablony k vytištění. Tytéž šablony lze zdarma stáhnout také ze stránek www.portal.cz.

Forma

Kniha je v brožované verzi, takže Vám v případě potřeby nebude tolik vadit, když budete muset zejména stránky k vystřižení vytrhnout. V jednoduchosti je krása, a to platí i v tomto případě, protože stránky jsou po okrajích lemované zelenou (stránky k vystřižení žlutou) vlnovkou, to působí vkusně a slavnostně. Text je přehledný, čitelný, uspořádaný, vhodně a bohatě ho doplňují veselé kresby Venduly Hegerové, které mají děti rády.

Pokud hledáte publikaci plnou tvoření, her a receptů na předvánoční čas, tak určitě neuděláte chybu, když dětem knihu Jé, Ježíšek! pořídíte. I když budete dovnitř psát, určitě zbyde na příští rok plno nápadů a úkolů, díky kterým se k tomuto dílu budete rádi vracet. I když jsou stránky pevnější a nehrozí jim protržení, vyplatí se alespoň ty určené k vystřižení zalaminovat. Moje 5letá dcerka moc ráda vystřihuje a plní různé úkoly, proto si toto dílko hned oblíbila. Kniha je určena dětem od 4 let, s čímž souhlasím, ale užijí si ji i starší děti tak do 7 let. Aktuálně ji můžete sehnat za výhodnou cenu 209 Kč přímo v nakladatelství Portál.

A co Vy? Máte také své oblíbené publikace na tvoření? Tvoříte s dětmi rády? Napište mi!

______________________________________________________________

Název: Jé, Ježíšek!