RECENZE: Miroslava Salajková – Péťova báječná dobrodružství

Báječná škola pana Scotta podruhé!

Miroslava Salajková: Péťova báječná dobrodružství

Máte rádi příběhy dětí školou povinných? Oblíbili jste si knihu Báječná škola pana Scotta? Pokud ano, můžete se radovat, protože vyšlo její volné pokračování s názvem Péťova báječná dobrodružství. Pojďme si ho nyní představit.

Hlavní postavou je opět Péťa, který se přestěhoval s rodiči z Česka do Portugalska, kde nastoupil jako prvňáček do mezinárodní školy pana Scotta. Péťa už se s novými spolužáky sžil, naučil se anglickému jazyku, našel si nové kamarády a ve škole i mimo ni zažil mnohá dobrodružství. Ani tato kniha nebude na dobrodružné kratochvíle chudá, naopak. Péťa se spolužáky navštíví slavnost svatého Jana a báječně se při tom pobaví. Co dalšího na děti čeká? Zachrání opuštěného psa, navštíví doma spolužáka Oskara, ochutnají polské speciality a zavítají k němu k jezírku, kde chová černé labutě. Ve škole uspořádají bake sale, což je takový trh, na který děti přinesou doma upečené sladké lahůdky a budou je prodávat. Výtěžek půjde na dobrou věc – operaci opuštěného pejska. Dále děti čeká týdenní výlet na Azorské ostrovy, kam poletí letadlem. Budou tam kempovat a objevovat krásy tamější přírody, třeba vystoupají na sopku, která je ještě aktivní. Také ochutnají zdejší speciality. Dokážou sopky vařit? Jak chutná takové jídlo z pekla? Co na děti čeká v laguně? Kdo v noci vydává houkání, kvílení a děsivé mňoukání? Koho se děti pokusí zachránit? Splní se Péťovi jeho největší přání? To si už budete muset přečíst sami.

Kniha je inspirovaná zážitky autorky Miroslavy Salajkové a jejího syna. Příběhy jsou tedy realistické, psané čtivě, dokáží na vás vdechnout patřičnou atmosféru. Vůbec nevadí, že jste nečetli první díl, protože je zde vše potřebné připomenuto. Život ve škole je volnější než u nás v Čechách. Děti například nemají tělocvičnu, ale hrají si na hřišti a na školní zahradě, kde mají také postaveny domy ve větvích stromů. Chodí plavat do oceánu. Na výlet letí dokonce letadlem. Z některých věcí, jako je například bake sale by se mohly naše školy inspirovat. Na žáky dohlíží laskavý, ale zásadový ředitel školy, pan Scott, nikdo mu ale neřekne jinak než Mr. Scott. Kromě něj se v tomto díle objeví také i jiní učitelé. Čtenáři se seznámí s národními jídly různých zemí a opět na ně dýchne srdečnost a laskavá mentalita Portugalců, ale i Azořanů. Nyní však také poznáme, že Portugalci mají smysl pro humor. V knize se setkáme s pár anglických a portugalských slovíček. Čtenáři se jich nemusí bát, protože jsou všechna vysvětlena.

Forma

Příběhy jsou řazeny do 21 kapitol, každá z nich čítá 1 až 7 stran. Řádkování je širší, písmena dostatečně velká, proto je text uzpůsoben i méně zdatným čtenářům. Hodně prostoru tu mají nádherné ilustrace Ivony Knechtlové, které text vhodně doplňují.

Toto dílko je čtivé, čtenáři si užijí veselé chvilky, ale také napínavé, přesně jako život sám. Příhody jsou psané realisticky, jak už bylo zmíněno, inspirované skutečností, to je na výsledku znát. Věřím, že dětem budou příhody blízké a rády je budou číst. Text pozvedají křehké a barevné ilustrace Ivony Knechtlové, do kterých se musíte zamilovat. Dokáží vykouzlit patřičnou atmosféru. Knížku bych doporučila k předčítání prvňáčkům a starším dětem na prvním stupni k samostatnému čtení. Zakoupit ji můžete přímo v nakladatelství Kazda za zvýhodněnou cenu 279 Kč. Tímto nakladatelství děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

A co Vy? Znáte knížky Miroslavy Salajkové?  Čtete s dětmi rádi knížky ze školního prostředí? Napište mi!

___________________________________________________________

Autor: Miroslava Salajková