RECENZE – Christina Steinlein: Bez vody to nejde!

Zázrak jménem voda

Bez vody to nejde!

Voda. Na první pohled obyčejná tekutina, kterou mnohdy bereme jako samozřejmost. Odkud vlastně pochází? Jak se dostává do domácností? Proč se s ní musí šetřit? Komu patří? Víte, že v mobilu, hračkách nebo knize se také „skrývá“ voda? Na tyto a podobné otázky naleznete odpověď v sympatické, bohatě ilustrované, ale přitom komplexní encyklopedii pro školáky Bez vody to nejde! od autorky Christiny Steinlein z nakladatelství Portál, která vás přesvědčí, že voda je pro své vlastnosti a široké spektrum využití výjimečná, pozoruhodná a drahocenná tekutina. Pokud máte rádi naučné publikace, které zpracovávají tematiku vody mladším školákům zajímavě a záživně, máte se opravdu na co se těšit.

Víte, že denně spotřebujeme přes 90 litrů pitné vody?

Už po prvním prolistování vás zaujme, že v celé publikaci hraje prim vizuální stránka. Tuto encyklopedii totiž tvoří převážně celostránkové ilustrace, do nichž jsou podstatné informace vloženy. Ilustrace nejsou použity jen účelově. Často tvoří příběh, obsahují infografiku a barevná schémata, čímž vybízí čtenáře k zájmu o doprovodný text. Toto řešení se moc povedlo, na první pohled upoutá, ale přitom informačně nezahltí a udrží čtenářovu pozornost.

Textu je málo, obsahuje základní a podstatné informace, zpracované díky kraťoučkým odstavcům srozumitelně a přehledně, což mladší školáci jistě ocení a nebudou mít problém jej pochopit.

Co název kapitoly, to zajímavost či podnět k zamyšlení. Text nejen že důležité poznatky předává, ale také nabádá čtenáře k přemýšlení nad tím, jak podobu vody ovlivňuje nejen lidstvo, ale jak svým počínáním může přispět i on sám.

Na žádné jiné planetě sluneční soustavy nebyly dosud objeveny řeky, jezera nebo moře s vodou.

Lidé, zvířata, rostliny, naše planeta – to všechno je tvořeno z vody. Na jednu stranu to zní jako samozřejmost, ale na druhou jako varování. Protože voda jako zdroj není nevyčerpatelná a bez ní nepřežijí rostliny, zvířata, lidé a ani naše planeta. Po přečtení se dozvíte, že voda je všude kolem nás a téměř každá naše činnost s vodou nějakým způsobem souvisí a může ji ovlivnit. Zní to možná překvapivě a zvláštně, ale je to tak.

Na vodu se podíváte z různých úhlů pohledu a oblastí. Dozvíte se o vodě v lidském těle, hospodářství, přírodě, historii, jejích fyzikálních vlastnostech, souvislosti s klimatem. Nejedná se jen o teoretické informace, ale i ty s dopadem na praktický život. Dočtete se například, jak to funguje ve vodárnách, jak se voda dostane až do domácností, co se děje se špinavou vodou, proč se rozložení vody se v různých částech světa liší a jaký vliv na její kvalitu může mít lidská činnost. Zatímco lidem ve vyspělých státech pro získání vody stačí, aby zatočili vodovodním kohoutkem, jiní pro ni musí ujít mnohakilometrové vzdálenosti.

Téměř všechna voda na Zemi je slaná.

Moc se mi líbilo, že informace jsou použity názorně a často obtížně představitelné číselné položky jsou ukázány na konkrétních příkladech ze života, takových příkladů by v publikaci mohlo být klidně ještě víc: K výrobě jednoho páru džínů můžeme spotřebovat více než 11 000 litrů vody, což je více než v běžném zahradním bazénu.

Encyklopedie upozorňuje také na to, že voda není jen užitečná, ale i nebezpečná. Nezamlčuje ani nepříjemné, smutné a pro budoucnost lidstva alarmující informace, čímž vybízí k zamyšlení. Věděli jste například, že Aralské jezero bylo kdysi jedním z největších jezer na Zemi, ale kvůli odčerpávání na zavodňování se z něj stala poušť? Autorka však nezapomíná, že existují i lidé, kteří se vodu snaží chránit, opětovně využít např. stavbou vodních elektráren či zařízeních na uchování dešťové vody.

Na závěr přináší tipy, jak lze v běžném životě šetřit vodou, které jsou uzpůsobené tak, že je využijí i školáci v běžném životě, např. tím, že při čištění zubů místo tekoucí vody použijí raději kelímek nebo že při nakupování dají přednost sezónním potravinám či „věcem z druhé ruky“, protože čím kratší dopravní cestu urazí, tím je lépe pro životní prostředí.

Mnohé informace nebudou bez zajímavosti ani pro dospělého. Nejvíce mě překvapilo, že skoro ve všech věcech se ukrývá voda a nic by se bez ní nevyrobilo. Věděli jste, že voda se spotřebovává i při výrobě knih? Proto je dobré využívat knihovny či knihy předávat dál, aby se využily vícekrát.

Vytkla bych snad jedině, že chybí obsah, ale názvy kapitol jsou natolik výrazné, že to není až tak podstatné.

Celá encyklopedie je velmi pěkně vizuálně i obsahově zpracovaná. Díky lákavým celoplošným ilustracím s menším množstvím textu, ale s podstatnými a důležitými informacemi k zamyšlení a tipy do života zaujme i méně náročné čtenáře, kteří se o vodě dozví nové, často překvapující informace o tom, do jakých oblastí života voda zasahuje, jak moc ji může lidská činnost ovlivnit, ale také jak jí můžou prospět sami.

Doporučila bych ji pro děti zhruba od 9 let, ale pro zajímavost můžou zalistovat i dospělí, kterým přispěje jistě také užitečnými tipy. Zcela jistě využijí také pedagogové, kteří ji mohou výborně zapojit do výuky.

Zaujala vás tato publikace? Jak jste na tom s vodou vy? Publikaci můžete pořídit přímo v nakladatelství Portál za cenu 212 Kč.

Autor: Christina Steinlein

Název: Bez vody to nejde!