RECENZE: Andrea Schütze – Kamarádi z medového lesa. Všichni za jednoho

Milý příběh o zvířátkách, lesní školce a záchraně jednoho koťátka

Knížek, kde vystupují zvířátka najdeme mnoho. Dnes bych vám chtěla jednu takovou představit. Je jím třetí díl ze série příběhů Kamarádi z medového lesa, který vydalo nakladatelství Kazda, kterému také děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

Parta čtyř zvířátek – lišáka Míši, laňky Daňky, divokého prasátka Chrochtíka a mývalky Makovičky jsou dobrými strážci lesa. Znají také děti z lesní školky, kde právě začíná nový školní rok. Paní učitelka vítá novou holčičku Elenku, která není jen tak obyčejná, ale je výjimečná tím, že má Downův syndrom. V ději také bude hrát důležitou roli koťátko, které někdo k lesu pohodil a víc se o něj nestaral. Zvířátka nalíčila plán tak, aby koťátko objevily děti z lesní školky. Zachrání ho? A jak přijmou Elenku?

„Já přece nejsem nemocná!“ Elenka pohodí hlavou dozadu a zasměje se. „Jen mám Downův syndrom, to není nakažlivé! Jen ho prostě v sobě mám. Mám tři z těch věcí, které vy máte jen dvakrát. A to je vše. Nic víc!“ Pavla s úlevou zatleská: „No proto! Teda, Valentýno, ty jsi to vysvětlila tak komplikovaně se všemi těmi cedulkami, to se nedá vůbec pochopit!“ Všichni se začnou smát. „Je přece úplně normální, že je každý z nás jiný! Elenka je prostě jako čtyřlístek, ten má taky o jeden lístek navíc. A to přece přináší štěstí, nebo ne?“ (Str. 39)

Titul obsahuje pěkný příběh o záchraně koťátka a také dívce s Downovým syndromem. V knížce je zdařile a jednoduše vysvětleno, co je to Downův syndrom a skutečnosti s ním související.

Publikace také seznamuje děti s tím, jak to chodí v lesní školce, například že se chodí na záchod do kadibudky, pobývá se hodně venku nebo v maringotce. Malí čtenáři se nenásilně učí, že je dobré se o věci rozdělit, také složit někomu poklonu.

Mezi sebou si zvířátka povídají lidskou řečí, ale k lidem, až na děti, které jim také rozumí, se chovají plaše, tedy jako ve skutečnosti. Každou dvoustranu doplňuje nějaký obrázek, což u malých čtenářů je určitě vhodné pro udržení pozornosti. Na závěr příběhu nalezneme dokonce i recept na podzimní medový perník, což mě také potěšilo.

Jako malou výtku vidím, že jsem v textu objevila i slova, která mi přišla pro čtyřleté děti složitá, jako například brzdná dráha nebo filozof. Obecně bych titul doporučila spíše starším dětem okolo 5 let, kteří mají rády příběhy o zvířátkách a chtějí se o lesní školce něco dozvědět. Příběhy na sebe navazují jen volně, takže můžete začít kterýmkoliv. Zakoupit knihu můžete přímo v nakladatelství Kazda za zvýhodněnou cenu 195 Kč. A pokud raději posloucháte, než čtete, je k dispozici i namluvená verze.

A co vy? Také máte rádi příběhy, kde vystupují zvířátka? Napište mi.

____________________________________________________________

Autor: Andrea Schütze