RECENZE: Šárka Komárková – Muzikopohádky

Propojte hudbu s pohádkou

Šárka Komárková: Muzikopohádky

Hledáte cestu, jak propojit pohádku s hudbou? Chtěli byste si s dětmi vyrobit hudební nástroje a nevíte, jak na to? Zpíváte rádi? Pokud ano, určitě se podívejte po Muzikopohádkách Šárky Komárkové. Autorka je učitelka hudební výchovy na druhém stupni a své zkušenosti bohatě zúročila v této knížce.

V publikaci nalezneme celkem 17 pohádek. Na ně navazují další aktivity. V každé z pohádek je řešená situace, která vychází z dětského prostředí (neochota půjčit hračku, obtížné hledání kamaráda, správná komunikace, smutek, pýcha, předsudky, strach, správné chování v lese, správné rozdělání ohně, řešení nesvárů mezi sourozenci, chození bosky, panovačnost, dobré vztahy ve třídě).

Struktura publikace je následující: Nejprve si vždy přečteme pohádku, za níž následují otázky k zamyšlení. Poté si s dětmi můžete zazpívat písničku, k níž je doplněn také notový zápis. Ještě je připojena jedna nebo více muzikoterapeutických her spojených s pohybem a hudebními nástroji. Na závěr tohoto celku si děti můžou vyrobit hudební nástroj. Doprovodné aktivity jsou vždy laděny do ducha pohádky. Takže jak je vidět, publikace je napěchovaná doprovodnými aktivitami, které lákají k vyzkoušení. Tematika hraní s hudbou je tu využita na maximum.

Mě nejvíce zaujala pohádka O třech kamarádkách, která vypráví o třech dívkách a kamarádkách – Nelince, Stelince a Martince. Nelinka byla stydlivá, Stelinka se ničeho nebála a Martinka dokázala urovnat všechny spory. Tím, že byla každá z dívek jiná, se vzájemně doplňovaly. Jednou k nim do třídy přišla nová žačka Markétka, která jen podváděla a lhala, vždy jí to však prošlo, protože se uměla přetvařovat. Proto také žádné kamarády neměla. Trojka dívek na ni vymyslela past, díky které Markétce ukázaly, co je to kamarádství. Nakonec spolu všechny čtyři holčičky začaly kamarádit a Markétka pochopila, že podvádět a lhát se nevyplácí.

V této pohádce se nabízejí různé konce. Klade otázku proč je lepší se domluvit. Ale možná se autorka mohla vyhnout v písničce klišé, že pravda a láska zvítězí.

Velmi pěkný byl také příběh o opičce Bětce, která dělala lumpárny, ale nakonec se polepšila. Na tento příběh navazovala zdařilá aktivita – zahraní příběhu pomocí hudebních nástrojů.

V pohádkách nevystupňují jen děti, ale i různé pohádkové bytosti, zvířata, skřítci, víly, trpaslíci, ale také záporné postavy, jako skřeti, strašidýlko, kouzla a čáry. Skřítek Hudbín má v kapse vždy nějaký hudební nástroj, který děti rozveselí nebo umí pomoct při řešení problémů. Víla Bylinda dokáže vyléčit neduhy a trápení pomocí bylinek. Skřet Halibaba dokáže vyvolat rozbroje a vztek. Víla Dobruška s kouzelnými květinami umí vytvořit dobrou náladu.

Ilustrace má na svědomí Partricie Koubská, jsou vyvedeny jen černou tužkou, přesto knihu oživí. K potřebám knihy to stačí, protože s ní bude pracovat především učitel nebo rodič.

Líbilo se mi, že pomoci knihy si děti mohly vyrobit různé hudební nástroje, což je určitě zaujme. Jaké nástroje si můžou vyrobit? Bubínek, rumbakouli, dešťové hole, chrastící želvy, náramek s rolničkami, hrací domeček. Hry jsou pěkně vysvětleny a popsány, stejně tak nechybí ani přehledné návody k výrobě hudebních nástrojů. Některé úkoly se mi zdály obtížně proveditelné, např. nasazení poklic na tlapy ve stopované skřítka Hudbína nebo honěná s hudebními nástroji. Škoda, že u některých výrobků nejsou přiloženy šablony k tvoření v původní velikosti.

Publikace je napěchovaná různými aktivitami. Děti se vždy můžou těšit na pohádkový příběh, na nějž navazují otázky k zamyšlení, poté následuje písnička, muzikoterapeutická hra a výroba hudebního nástroje. Vše je laděno do ducha pohádky.

Pohádky jsou určené pro děti od 4 do 6 let. Využijí pedagogové na 1. stupni i v předškolním vzdělávání, ale také muzikální rodiče přímo doma. Za sebe můžu jen doporučit. Muzikopohádky můžete zakoupit přímo v nakladatelství Portál za zvýhodněnou cenu 169 Kč.