RECENZE: Kristin Roskifte – Každý (se) počítá

Počítej a objevuj skrytá tajemství

Kristin Roskifte, ilustrace
Kristin Roskifte: Každý (se) počítá

Máte rádi obrázkové knížky, s chutí objevujete skrytá tajemství a milujete hádanky? Pak je nová knížka Každý (se) počítá z nakladatelství Portál  přesně pro vás!  Pojďme si ji nyní představit.

Hledání a nacházení

Na pohled vás titul překvapí svým formátem. Jedná se opravdu o velkoformátovou knihu, která v sobě skrývá nejedno překvapení.

Hlavní roli v ní nehraje ani tak počítání, ale hledání a nacházení. Na každé straně naleznete barevné postavy. Ty se nacházejí v nějakém prostředí, které je ale upozaděno ve prospěch postav. Dětem se budou postavy díky tomu velmi dobře hledat či počítat.

Jaká prostředí či situace v knize najdeme? Výtah, fronta, kadeřnictví, hřiště, pohřeb, narozeninová oslava, pohotovost, knihovna, třída, vězení, karneval…

Na obrázcích nechybí humor. Mě například rozesmál obrázek ze srazu dvojčat či spolku milovníků růžového oblečení.

Počítání není to nejdůležitější

Každá strana či dvojstrana je zaměřená na počítání (od 0 do 35, poté 45, 50, 60, 65, 75, 85, 90, 100, 135, 200, 400, 1000, 7 500 000 000). Pod obrázkem vždy naleznete číslo značící počet lidí na obrázku a popisek, který vybízí k zamyšlení. Můžete přitom hádat, proč má která postava dané pocity, co brzy objeví, co se s ní stane později, fantazírovat a snít.

Na obrázku s číslem jedna například nacházíme chlapce, který leží v posteli ve svém pokojíčku a počítá údery vlastního srdce. Také přemýšlí, kolik lidí se dívá na stejné hvězdy jako on. Na jiném obrázku se stejný chlapec vydává s otcem do lesa a otec mu právě sdělí nějaké tajemství. V průběhu knížky můžeme sledovat jeho příběh či příběh jiné postavy a vymýšlet si příběhy vlastní.

Pro ty, kteří rádi hádají, se na konci knihy nacházejí hádanky související s jednotlivými postavami i se čtenářem samým. Co mají všichni lidi společné? Na čem ti nejvíc záleží? Co se nachází vně vesmíru? A to není všechno. Co by to bylo za knihu, která by neobsahovala správné řešení. To čtenáři naleznou díky QR kódu v rožku poslední stránky knížky.

Tato interaktivní kniha pomůže dětem při učení počtů, ale nabízí především hledání a nacházení. Děti můžou sledovat jednotlivé postavy a nechat se vést návodnými otázkami a hledat odpovědi. Hledání odpovědí není tak jednoduché, často se při tom zapotí i dospělý, proto pokud chcete sledovat příběh nějaké postavy, musíte už mít dost zkušeností. Obsahuje také přesah k přemýšlení o sobě samých, o vesmíru, roli v životě. Každý člověk je totiž jedinečný a záleží jen na něm, jak se zachová. Každý se zkrátka počítá. Kniha ve světě získala cenu Nordic Council Literary Prize, cenu za nejhezčí vizuální zpracování, nejhezčí knihu roku 2018 a byla přeložena do více než 20 jazyků.

Knihu Každý (se) počítá můžete koupit za zvýhodněnou cenu 264 Kč přímo v nakladatelství Portál. Oficiálně je kniha určená dětem od 5 do 10 let. S věkovým rozpětím souhlasím, myslím, že každý si najde to, co ho bude bavit.

Název: Každý (se) počítá

Autor: Kristin Roskifte

Ilustrace: Kristin Roskifte